Werknemers motiveren? Verhoog de zelfeffectiviteit!
Een compliment, een peptalk, een bonus… Iedere werknemer raakt op een andere manier gemotiveerd. Maar een ding is zeker. Gemotiveerde werknemers, dat willen we allemaal! Motivatie heeft bijvoorbeeld invloed op een betere werkprestatie, hogere werktevredenheid, lager verzuim en tevredener klanten.
Maar hoe krijg je dan gemotiveerde werknemers? En welke stappen als Manager kan jij zetten? Er zijn verschillende moderne motivatietheorieën en in veel van deze theorieën speelt zelfeffectiviteit een rol. Zelfeffectiviteit is het geloof dat je de capaciteiten bezit om een specifieke taak uit te voeren of een doel te behalen (Bron: Bandura). Je hebt er dus vertrouwen in dat je de vaardigheden bezit om een ingewikkelde taak uit te voeren. Omdat zelfeffectiviteit een grote rol speelt bij verschillende motivatietheorieën, is het handig om te kijken naar hoe je dit als manager kan ontwikkelen en versterken bij je team.
1. Succeservaringen
Het succesvol uitvoeren van een uitdagende taak versterkt het geloof in de eigen capaciteiten. Aan de andere kant zorgt het niet succesvol uitvoeren van de taak dus juist voor een verlaging in dit geloof. Jij als manager kan hierop inspelen. Ondersteun de werknemer op zo’n manier dat de kans groter wordt dat de werknemer succes zal ervaren bij een uitdagende taak. Begeleid de werknemer, zorg ervoor dat alle informatie om het een succes te maken beschikbaar is, zorg voor technische support, logistieke support etc. Alles om ervoor te zorgen dat de werknemer een succes kan behalen!
2. Modeling
Wij mensen hebben sterk de neiging om onze capaciteiten met die van anderen te vergelijken. Dit is iets wat diep in mensen geworteld zit. Zelfeffectiviteit kan hiermee ook versterkt worden. Als jij iemand ziet slagen die op jou lijkt qua vaardigheden en kennis, dan versterkt dit ook jouw zelfeffectiviteit. Als manager kan je dus werknemers die op elkaar lijken met elkaar koppelen. Heeft Anna een lastige taak volbracht en lijkt zij qua vaardigheden op Yasmin? En heeft Yasmin gezien dat Anna deze lastige taak heeft volbracht? Koppel ze! Zo neemt de zelfeffectiviteit van Yasmin ook toe.
“Wij mensen hebben sterk de neiging om onze capaciteiten met die van anderen te vergelijken. Dit is iets wat diep in mensen geworteld zit. Zelfeffectiviteit kan hiermee ook versterkt worden. “
3. Sociale overtuiging
Iemand vertellen dat je gelooft in zijn/haar capaciteiten kan enorm motiverend zijn. Zeg hierbij niet: ‘ik geloof dat je dit kan!’. Benoem echt welke vaardigheden en kennis die persoon bezit en waarom die ervoor zorgen dat hij/zij het kan. Heeft diegene een sterk oplossend vermogen of is hij/zij communicatief supersterk? Benoem het!
4. Fysieke staat
Wanneer een persoon stress ervaart, dan interpreteert hij/zij dit vaak als: ‘blijkbaar is deze taak te veel van mij gevraagd, ik kan dit niet’. Soms kan iemand daadwerkelijk te veel stress krijgen van de taak, omdat dit boven zijn/haar capaciteiten ligt. Maar het kan ook liggen aan de omgeving. Zorg er dus voor dat stressfactoren die niks met de taak te maken hebben geëlimineerd zijn. Creëer bijvoorbeeld een rustige, stimulerende omgeving en zorg dat alle informatie om de taak te volbrengen aanwezig is.
“Zorg ervoor dat stressfactoren die niks met de taak te maken hebben geëlimineerd zijn.”
Bron: Work in the 21st century, Conte & Landy (2013)
Geschreven door: Sophie Post
Ik ben afgestudeerd als Arbeids- en Organisatiepsycholoog. Binnen LEV hr-professionals ben ik actief als Online (Recruitment) Marketeer. Ik houd me onder andere bezig met Recruitment Marketing, Vacature Marketing, Social Media, Advertising, E-mail marketing en Vacaturevideo’s.
Zullen we ook connecten op LinkedIn?