Salarisvermelding in vacatures: een must voor effectieve werving & selectie!
In de hedendaagse competitieve arbeidsmarkt, waar werving en selectie steeds uitdagender wordt, speelt salaris vermelding een cruciale rol. Het openlijk communiceren van salarissen in vacatures is niet alleen een teken van transparantie maar draagt ook bij aan het effectiever aantrekken van geschikte kandidaten. Hieronder bespreken we vier belangrijke redenen waarom het vermelden van het salaris in vacatureteksten van cruciaal belang is:
1. Verhoogde kwaliteit sollicitanten
Onderzoek wijst uit dat een aanzienlijk deel van de sollicitanten, 78% om precies te zijn, terughoudend is in het reageren op vacatures zonder salarisvermelding (Werf&). Een nog opmerkelijker feit is dat 22% van de kandidaten dergelijke vacatures zelfs volledig overslaat. Dit betekent dat bedrijven zonder salarisvermelding een groot aantal potentieel getalenteerde kandidaten mislopen. In het kader van effectieve werving en selectie is dit een gemiste kans, vooral in een markt waar talent schaars is.
2. Aantrekkelijkheid van je vacature
Salarisinformatie is voor veel kandidaten een doorslaggevende factor. Uit onderzoek van LinkedIn blijkt zelfs dat het salaris wederom op nummer 1 staat als pullfactor voor kandidaten. En dat is niet zo gek, want het salaris geeft een hoop informatie over wat de kandidaat kan verwachten qua niveau van de functie en hoe dit aansluit bij zijn/haar werkervaring en achtergrond. Want laten we eerlijk zijn, een functie kan nog zo mooi zijn, maar als iemand €1.000 meer verdient bij zijn of haar huidige baan, dan wordt de overstap natuurlijk een stuk minder aantrekkelijk.
“78% van de sollicitanten zal minder snel solliciteren als er geen salaris vermeld staat in de vacaturetekst. 22% van hen slaat vacatures zonder salarisvermelding zelfs volledig over. “
3. Voorkom frustratie en tijdsverspilling
Als een kandidaat solliciteert, dan steekt hij of zij daar waarschijnlijk een hoop tijd en energie in. Het cv wordt aangepast, een mooie motivatiebrief geschreven en het sollicitatiegesprek wordt tot in de puntjes voorbereid. Wanneer zij dan na het doorlopen van het sollicitatieproces ontdekken dat het salaris niet aan hun verwachtingen voldoet, kan dit leiden tot frustratie en een gevoel van verspilde moeite. Dit kan negatief afstralen op het werkgeversmerk.
4. Lagere ranking Google for Jobs en jobboards
Wist je dat transparantie over het salaris ook super belangrijk is voor je online zichtbaarheid? En in de wereld van recruitment marketing is online zichtbaarheid van cruciaal belang. Het niet vermelden van salaris kan een negatieve invloed hebben op de ranking binnen platforms zoals Google for Jobs en andere jobboards. Dit resulteert in minder zichtbaarheid voor je vacatures, wat uiteindelijk de pool van potentiële kandidaten kan verkleinen.
“Als je het salaris niet vermeldt, dan kan dat invloed hebben op je ranking in Google for Jobs en kan het zijn dat je minder zichtbaarheid krijgt op jobboards zoals Indeed. “
Het opnemen van salarisinformatie in vacatures is dus niet alleen een kwestie van transparantie, maar ook een strategische zet in recruitment marketing. Het draagt bij aan een effectievere werving en selectie en helpt bij het aantrekken en behouden van toptalent. Zorg dus als werkgever dat je altijd duidelijk bent over het salaris, om zo de beste kandidaten voor je organisatie te winnen.
Geschreven door: Sophie Post
Binnen LEV hr-professionals ben ik actief als Online (Recruitment) Marketeer. Ik houd me onder andere bezig met Recruitment Marketing, Vacature Marketing, Social Media, Advertising, E-mail marketing en Vacaturevideo’s.
Zullen we ook connecten op LinkedIn?