Een steengoede inhoudelijke sollicitatie-video, zo doe je dat! [5 tips]
Al vaak afgewezen en dus weinig uitnodigingen voor een sollicitatiegesprek? Heel erg frustrerend. Je wilt gewoon die nieuwe baan en dus uitgenodigd worden om jezelf te presenteren. Laten zien dat jij diegene bent die de organisatie nodig heeft! Maar als die uitnodigingen uitblijven, wat doe je dan? Er zijn natuurlijk meerdere dingen die je kan doen. Zo kun je je cv professioneel laten checken en aanpassen met de feedback die je hieruit ontvangt. Maar je kan ook proberen om je écht te onderscheiden tussen die stapel sollicitaties… Voeg video toe!
Deze video moet uiteraard wel goed zijn op de inhoud. In dit artikel geef ik je dus 5 tips, zodat je een steengoede inhoudelijke sollicitatie-video inlevert. Let’s dive in 😀
1. Spits je video toe op de vacature
Net zo goed dat je je cv toespitst op de vacature waarop je solliciteert, doe je dit ook voor de video. Een algemene sollicitatievideo zou ik afraden. Je wilt namelijk laten zien waarom jij specifiek wilt werken binnen die organisatie en waarom jij daar past. Wanneer je de vacaturetekst leest, wat valt je dan op? Wat wordt benadrukt? Waar zijn ze echt naar op zoek? Vind dat haakje waar je mooi op in kan spelen. Vervolgens ga je niet letterlijk die factoren opdreunen. Nee, je gaat nadenken over situaties, opdrachten, ervaringen in je werk of persoonlijke leven die je zou kunnen vertellen waar de functie-eisen mooi in naar voren komen. Datgene dat laat zien dat jij past binnen de vacature, maar ook binnen de organisatie.
“Je wilt in die eerste seconden meteen jouw toegevoegde waarde duidelijk maken. Waarom moet het bedrijf jou hebben?”
2. Grijp de kijker
Op sociale media moet je binnen 3 seconden de kijker overtuigen om jouw video te bekijken. Heel kort dus. Nu zal een goede recruiter niet na 3 seconden al je video wegklikken, want diegene wil immers weten wie jij bent. En de recruiter hoopt daar meer duidelijkheid over te krijgen door de video die je hebt toegevoegd. Maar je wilt wél de recruiter in die eerste 3 tot 12 seconden grijpen, enthousiast maken, nieuwsgierig maken. En dat doe je niet door te vertellen hoe oud je bent of waar je woont. Dat soort basale informatie staat al in je cv. Je wilt in die eerste seconden meteen jouw toegevoegde waarde duidelijk maken. Waarom moet het bedrijf jou hebben? Ook hier, kijk naar de vacaturetekst! Wat zoeken ze en hoe ga jij dit toevoegen? Je kunt bijvoorbeeld starten met een quote die bij je past of je vertelt een leuk feitje over jouw vakgebied en spitst dit weer toe naar de vacature. Hieronder een voorbeeld.
Voorbeeld
Ik ben zelf een Online Recruitment Marketeer binnen LEV en ik zou op deze manier kunnen beginnen.
“Wist je dat in 2020 maar 15% van alle vacatures foto en video bevat? En dat, terwijl we in een wereld leven die steeds visueler wordt. We Netflixen met z’n allen wat af: op YouTube wordt elke dag 1 miljard (ja serieus, 1 miljard) uur aan video’s bekeken. Vacatureteksten blijven daarentegen altijd maar een saaie lap met tekst.
Ik dacht, dit kan anders! En zo ben ik begonnen met het maken van visuele vacatures. Vacatures die écht laten zien wie de organisatie is. Denk aan vacatures vol met beelden van de werkplek, collega’s die vertellen over de organisatie, vacaturevideo’s waarin belangrijke vragen beantwoord worden door de collega’s… Hiermee maak ik unieke online wervingscampagnes en dit is een groot succes!”
Op deze manier laat ik zien dat ik kennis heb van recruitment marketing, creatief ben in het bedenken van nieuwe concepten en graag onderscheidend wil zijn. Dat is interessanter om te horen dan waar ik woon en hoe oud ik ben, toch?
3. Maak het persoonlijk
Een video voeg je toe, omdat je meer van jezelf wilt laten zien. Maak het dus persoonlijk. Zeg bijvoorbeeld niet: “Hoi, ik ben Sophie en ik heb veel ervaring als Online Recruitment Marketeer. Mijn beste eigenschap is dat ik creatief ben.” Je kan wel zeggen: “Hoi, ik ben Sophie en ik vind het geweldig om op een originele manier vacatures in te vullen voor organisaties. Ik krijg er altijd energie van wanneer ik een vacaturevideo mag maken, die toffe campagne online staat en de sollicitanten weer binnenstromen. Ik geloof namelijk dat je op een originele en eerlijke manier veel kan laten zien van een organisatie en daarmee mooie matches kan maken.” Op die manier laat je je goede eigenschappen zien, je vertelt je motivatie en het wordt duidelijk waar jij in gelooft. Check!
4. Laat in een video zien wat je op je cv niet kwijt kan
Het is hopelijk hierboven al wel duidelijk geworden, maar dreun niet je hele cv op. Je cv heeft de recruiter hoogstwaarschijnlijk al bekeken voordat hij/zij jouw video bekijkt. Video voeg je juist toe, omdat je iets extra’s wilt doen. Vertel dus over jouw toegevoegde waarde voor de organisatie, maar ook wat je nog hoopt te ontwikkelen. Wees gepassioneerd. Waar word jij echt enthousiast van? Wat vind je nou echt leuk aan je werk? Waarom past juist deze organisatie zo goed bij jou? En waarom pas jij daar? Allemaal vragen die je kan beantwoorden in de video.
“Dreun niet je hele cv op. Je cv heeft de recruiter hoogstwaarschijnlijk al bekeken voordat hij/zij jouw video bekijkt. Video voeg je juist toe, omdat je iets extra’s wilt doen.”
5. I'm just a phonecall away!
Je wilt dat de recruiter iets gaat doen, namelijk contact met je opnemen voor een gesprek. Vergeet dus de zogenaamde Call To Action (CTA) niet! Zeg bijvoorbeeld ‘Zullen we samen een (virtuele) kop koffiedrinken?’ of ‘Enthousiast geworden? I’m just a phone call away!’ Zo geef je de recruiter nog even dat laatste zetje om je uit te nodigen.
Ik wens je veel succes met het maken van jouw steengoede sollicitatie-video! Maak er wat moois van 😀
Geschreven door: Sophie Post
Binnen LEV hr-professionals ben ik actief als Online (Recruitment) Marketeer. Ik houd me onder andere bezig met Recruitment Marketing, Vacature Marketing, Social Media, Advertising, E-mail marketing en Vacaturevideo’s.
Zullen we ook connecten op LinkedIn?