Zo kies je de juiste functietitel voor jouw vacature
Je hebt een functie openstaan binnen de organisatie en je bent bezig met het maken van de vacature. Je hebt duidelijk voor jezelf wat de nieuwe werknemer gaat doen, maar nu moet je hier nog een goede functietitel bij kiezen. Je wilt opvallen, vindbaar zijn en de juiste kandidaten aantrekken. Hoe kies je dan de juiste functietitel die al deze punten afvinkt? Daar ga ik je in dit artikel meer over vertellen!
De functietitel als selectie-instrument
De functietitel geeft weer welke werkzaamheden de persoon moet uitvoeren en welk niveau de functie bekleed binnen de organisatie. Een functietitel fungeert dus eigenlijk al als selectie-instrument. Het kan namelijk de reden zijn dat iemand solliciteert maar ook de reden zijn dat iemand de functie juist niet interessant vindt. Een Accountmanager die graag op pad is en langs gaat bij de klanten zal niet geïnteresseerd zijn in een functie als Accountmanager Binnendienst, maar wel in de functie Accountmanager Buitendienst. Het is dus belangrijk dat de functietitel naadloos aansluit bij jouw doelgroep die je wilt bereiken. Bepaal dus eerst voor jezelf wie die doelgroep is voordat je verdergaat met het kiezen van de juiste functietitel.
“Een goede functietitel sluit naadloos aan bij de doelgroep”
Functietitel inspiratie
Doelgroep duidelijk en inspiratie nodig voor een passende functietitel? Kijk eens bij je concurrenten om te zien welke functietitels zij kiezen en/of maak gebruik van de Google Zoekwoordplanner.
Google zoekwoord planner demo
Stap 1. Nadat je bent ingelogd klik je op tools en instellingen
Stap 2. Klik op zoekwoordplanner
Stap 3. Ga naar ‘nieuwe zoekwoorden ontdekken’
Stap 4. Vul je zoekwoorden in zoals bijvoorbeeld: ‘vacature financial controller’, ‘vacature financieel adviseur’, ‘vacature project controller’ en ‘vacature controller’.
Stap 5. Resultaten ophalen en stel daarna bovenin de locatie en de periode in. Kijk naar ‘suggesties voor zoekwoorden’ voor inspiratie. In de kolom ernaast zie je ook hoeveel er gemiddeld wordt gezocht naar dat zoekwoord. De andere kolommen kun je in dit geval even negeren. Deze zijn interessant als je wilt adverteren op Google (SEA).
Vindbaarheid van de functietitel
Ambassador of buzz, Chief Chatter, Director of First Impressions… Allemaal erg creatieve originele functietitels, maar bedenk: gaat er iemand ooit zoeken op Google naar een functie als ‘Ambassador of buzz’? Waarschijnlijk niet. Je wilt kiezen voor een functietitel waar veel op gezocht wordt. Nu Google for Jobs, de nieuwe banenzoekmachine, ook in Nederland eraan zit te komen is een goed vindbare functietitel belangrijker dan ooit.
In de demo van de Google Zoekwoordplanner zagen we ook al dat je het zoekvolume kan vinden, maar er is nog een andere handige tool! Google trends 😀 Het mooie aan deze tool is dat je hier ook verschillende functietitels met elkaar kan vergelijken zodat je weet welke functietitel het beste is om voor jouw vacature te gebruiken. Keuze gemaakt voor een functietitel? Top, laat deze nog een paar keer terugkomen in de vacaturetekst zodat je zo hoog mogelijk rankt in de zoekmachine. Dit is namelijk goed voor de SEO van je vacaturepagina.
Google trends demo voor functietitels
Ga naar Google Trends en vul de functietitels die je hebt bedacht in. Let er hierbij op dat je het land en de periode waarover je wilt kijken goed instelt. Klik op enter en je ziet de interesse over tijd naar voren komen! In het voorbeeld hiernaast wordt er dus duidelijk veel vaker gezocht naar Accountmanager dan naar Commercieel Medewerker.
Stappenplan kiezen juiste functietitel
Stap 1: Bepaal de doelgroep van de vacature
Stap 2: Maak een lijstje met functietitels die volgens jou passen bij de doelgroep en de functie
Stap 3: Kijk bij concurrenten welke functietitels zij gebruiken voor eenzelfde functie en zet deze ook op het lijstje.
Stap 4.: Vul de functietitels uit het lijstje in bij de Google Zoekwoordplanner.
Stap 5: Bepaal welke functietitels onder ‘suggesties voor zoekwoorden’ uit de Zoekwoordplanner nog meer interessant zijn en zet deze ook op het lijstje.
Stap 6: Kies max. 5 functietitels uit de lijst en vul deze in op Google Trends om te vergelijken op welke functietitel het meeste gezocht wordt.
Stap 7: Bepaal de winnaar en laat de functietitel een aantal keer in de vacature terugkomen. Hoe vaker je de functietitel herhaalt, des te groter de kans dat je vacature gevonden wordt in Google. Belangrijk hierbij is wel dat je dit niet té vaak doet. Dit wordt ook wel ‘keyword stuffing’ genoemd en is tegen de richtlijnen van Google, dus dit kan een nadelig effect hebben op je positie. Overdrijf dus niet!
Door al deze stappen te doorlopen ga je de juiste functietitels kiezen voor jouw vacatures, zodat je vindbaar bent en aansluit bij het zoekgedrag van jouw doelgroep. Succes!! 😀
Wil je meer vacaturetips ontvangen? Ik heb een complete vacaturegids geschreven, vol met tips zodat je onderscheidende en succesvolle vacatures gaat maken! Download de vacaturegids hier.
Geschreven door: Sophie Post
Binnen LEV hr-professionals ben ik actief als Online (Recruitment) Marketeer. Ik houd me onder andere bezig met Recruitment Marketing, Vacature Marketing, Social Media, Advertising, E-mail marketing en Vacaturevideo’s.
Zullen we ook connecten op LinkedIn?