Eén van de eerste dingen die ik als jonge en onervaren manager leerde, is dat je met je gelijk willen halen niet altijd het beste resultaat krijgt. Ik ben van nature behoorlijk eigenwijs, heb overal een mening over en denk nogal eens dat ik weet wat het beste voor iets of iemand is. Zeker aan het begin van mijn carrière liep ik er regelmatig tegenaan dat dit niet de beste houding is om succesvol te zijn als manager….Ik stootte dan ook regelmatig mijn hoofd. Snappen waarom deed ik niet. Ik had toch gelijk?! Mijn aanpak/voorstel was objectief de beste! Ik dramde daarom net zo lang door tot ‘mijn mensen’ het gingen doen zoals ik het wilde. Over het resultaat dat we bereikten, was ik vaak echter minder tevreden…Hoe kon dat toch?
Gelukkig kom je wel eens iemand tegen in je leven die meer ervaring heeft, of goed geschoold/getraind is en die de moeite neemt om jou feedback te geven. Dat geluk heb ik ook gehad. Zo kwam ik in aanraking met de formule: E = K x A!
E= K x A?! Ja: effectiviteit = kwaliteit x acceptatie.